Problem treh teles

Znate napovedati kako se bodo tri telesa pod vplivom medsebojne gravitacije gibala v ponavljajočem se vzorcu? Vprašanje preganja fizike že dobrih 300 let, od kar ga je prvi postavil sam Isaac Newton.
Problem je v vsej svoji splošnosti nerešljiv (povedano poenostavljeno, število neznank je večje od števila enačb, potrebnih za njihovo rešitev). Prve posamične rešitve so znane iz 18. stoletja, do nedavnega pa so jih s pomočjo računalniških numeričnih metod odkrili še nekaj, zadnjo leta 1993. Vse te znane rešitve je moč razdeliti v tri družine, ki si delijo nekatere simetrijske lastnosti.
Tako je bilo do prvega marca letos, ko sta matematična fizika Milovan Šuvakov in Veljko Dmitrašinović iz Beograda na spletnem znanstvenem arhivu objavila rešitve, ki pripadajo kar 13 novim družinam. Uspeh, ki ga je povzela tudi revija Science ni izključno abstraktne narave, saj bi lahko imel implikacije za razumevanje večjih planetarnih sistemov.

Čudovito vizualno prezentacijo vseh znanih rešitev si lahko zainteresiran bralec ogleda tu.
Kot zanimivost, Milovan Šuvakov je doktoriral na podiplomski šoli Instituta Jožef Stefan in je bil nekaj let sodelavec na odseku ze teoretično fiziko.