Kopernik ima svoj element

Novica sicer ni čisto sveža, a se mi zdi, da se ni pojavila v slovenskih medijih. Skupina, ki je odkrila element z atomskim številom 112 na GSI Darmstad, je predlagala, da se ga poimenuje "copernicium" (slovensko kopernicij?, kopernik?) po Koperniku (kako primerno za svetovno leto astronomije!). IUPAC (International Union of Pure and Applied Chemistry) mora sicer še uradno potrditi novo ime v približno šestih mesecih, v katerih ima znanstvena skupnost čas za pripombe.

Element z atomskim številom 112 so odkrili pred 13 leti, a ga je IUPAC šele pred kratkim uradno priznal. Je do sedaj najtežji element v periodnem sistemu. Je nestabilen, odkrili pa so ga pri jedrski reakciji v trkih cinkovih ionov ob svinčeno tarčo. Pri odkritju pred skoraj desetletjem in pol na GSI je sodelovalo 21 znanstvenikov iz Nemčije, Finske, Rusije in Slovaške. Za (ne čisto fair) primerjavo - na eksperimentih na LHC sodeluje po nekaj tisoč znanstvenikov, higgsov bozon, ki ga lovijo pa je po vsej verjetnosti lažji od na novo odkritega elementa... (Zakaj? Ni namreč vse v masi delca, temveč so pomembne tudi njegove sklopitve, jedra interagirajo močno, higgsov bozon pa šibko).